Prosty podręcznik C Tec Cfp 4 to kompletny zestaw narzędzi do tworzenia programów w języku C. Zawiera on zestaw narzędzi do kompilacji, linkowania, debugowania i tworzenia programów w języku C. Pakiet zawiera moduły do tworzenia aplikacji, biblioteki i narzędzia, które pomogą Ci w tworzeniu programów w języku C. Prosty podręcznik C Tec Cfp 4 zawiera również instrukcje dotyczące języka C, dzięki czemu możesz szybko i łatwo opanować język C. Pakiet zawiera również wskazówki dotyczące wykorzystania najnowszych technik programowania, które zapewnią Twoim programom maksymalną wydajność. Prosty podręcznik C Tec Cfp 4 jest idealny dla początkujących i zaawansowanych programistów, którzy chcą szybko i łatwo opanować język C.
Ostatnia aktualizacja: Prosty podręcznik C Tec Cfp 4
Ilustracja przedstawia flet prosty położony na zeszycie nutowym. Tytuł lekcji: Uczymy się grać na flecie prostym. Źródło: online-skills, źródło:, licencja: CC0.
1
Scenariusz dla nauczyciela
Źródło: online-skills, źródło:, licencja: CC0.
I. Indywidualna i zespołowa ekspresja muzyczna.
2. W zakresie gry na instrumentach. Uczeń:
1) gra na instrumentach ze słuchu lub/i przy pomocy nut (w zespole lub/i solo) na jednym lub kilku instrumentach melodycznych (do wyboru np. flet podłużny, flażolet /flecik polski/, pianino, keyboard, gitara, dzwonki, metalofon, ksylofon i inne) oraz perkusyjnych niemelodycznych:
a) schematy rytmiczne,
b) melodie,
c) proste utwory,
d) akompaniamenty;
4. W zakresie słuchania i percepcji muzyki. Uczeń:
3) rozpoznaje i analizuje utwory muzyczne określając ich elementy, nastrój i charakter, formułuje wypowiedzi, stosując pojęcia charakterystyczne dla języka muzycznego.
II. Język i funkcje muzyki, myślenie muzyczne, kreacja i twórcze działania.
1. Uczeń zna, rozumie i wykorzystuje w praktyce:
1) podstawowe pojęcia i terminy muzyczne (pięciolinia, klucz, nuta, pauza, wartość rytmiczna, dźwięk, gama, akord, akompaniament) oraz zależności między nimi;
2) określa podstawowe elementy muzyki (rytm, melodię, harmonię, agogikę, dynamikę, kolorystykę, artykulację).
2. Uczeń odczytuje i zapisuje elementy notacji muzycznej:
1) nazywa dźwięki gamy, rozpoznaje ich położenie na pięciolinii;
2) różnicuje wartości rytmiczne nut i pauz;
3) zna skróty pisowni muzycznej: repetycja, volty, da capo al fine;
4) zna podstawowe oznaczenia: metryczne, agogiczne, dynamiczne i artykulacyjne oraz fermatę;
5) potrafi posługiwać się symboliką beznutową (np. tabulaturą, fonogestyką, uproszczoną fonogestyką, tataizacją).
3. Uczeń wykazuje się znajomością i dokonuje podziału:
1) instrumentów muzycznych ze względu na źródło dźwięku – nazywa i charakteryzuje je.
III. Kultura muzyczna, narodowe i światowe dziedzictwo kulturowe. Uczeń:
1. zna repertuar kulturalnego człowieka, orientując się w sztandarowych utworach z dziejów historii muzyki i współczesnej kultury muzycznej oraz wartościowej muzyki popularnej;
3. poszukuje informacji o muzyce w wydawnictwach książkowych, multimedialnych i innych dostępnych źródłach.
Nauczysz się
rozpoznawać elementy budowy fletu prostego;
stosować prawidłową technikę gry na flecie prostym;
grać na flecie prostym melodię Mary miała małego baranka;
rozpoznawać słuchem barwę fletu prostego;
rozpoznawać słuchem flety w stroju: sopranowym, altowym, tenorowym, basowym.
1
1. Jest to obraz olejny na płótnie (69x58 cm) namalowany w 1621 roku przez Abrahama Bloemaerta, malarza i rytownika holenderskiego, jednego z założycieli szkoły malarstwa w Utrechcie. Twórczość artysty przypada na przełom okresu manieryzmu i wczesnego baroku. Obraz przedstawia młodego mężczyznę, który trzyma w dłoni flet. Abraham Bloemaert, „Flecista”, 1621, Centraal Museum, Utrecht, Holandia, wikimedia. org, domena publiczna
Polecenie 1
11. Utwór: John Closterman, „portret Henry'ego Purcella”, 1695, wikimedia. org, domena publiczna; Henry Purcell, „Rondo” ze suity „Abdelazer” Z. 570 (fragment), online-skills, CC BY 3. 0
Wykonawca:
Źródło:
Flet prosty jest jednym z najstarszych i najprostszych instrumentów muzycznych. Flet to instrument z grupy dętych drewnianych. Istnieje wiele rodzajów fletów, w szkole najczęściej używa się fletu sopranowego z palcowaniem renesansowym lub barokowym.
1
21. Główka Nazywana jest również głowicą. Powietrze wdmuchiwane przez grającego wpada w drgania, czego efektem jest powstanie dźwięku.2. Podczas gry flecista zakrywa je lub odkrywa, co w efekcie daje skrócenie lub wydłużenie drgającego wewnątrz instrumentu słupa powierza. Dzięki temu słyszymy dźwięki o różnej wysokości. Budowa fletu, online-skills, CC BY 3. 0
Flety ze względu na ich wielkość i skalę dzielą się na basowe, tenorowe, altowe i sopranowe. Klikaj w poszczególne stroje fletów i posłuchaj ich brzmienia.
1
3
41. Brzmienie fletu basowego {audio}2. Brzmienie fletu tenorowego {audio}3. Brzmienie fletu altowego {audio}4. Brzmienie fletu sopranowego {audio} Rodzaje i brzmienie fletów prostych, online-skills, CC BY 3. 0
Ciekawostka
Istnieją flety brzmiące jeszcze wyżej niż sopranowe – sopranino oraz flety brzmiące niżej niż basowe – subbasowe i subsubbasowe.
Na początek proponuję Ci wysłuchanie koncertowego wykonania utworu Antonio Vivaldiego, w którym flet gra partię solową. W tym czasie zapoznaj się z informacjami dotyczącymi pozycji ciała i trzymania fletu podczas gry. Zastosuj to w praktyce.
Wykonawca:
Źródło
François Morellon la Cave, „portret Antonio Vivaldiego”, 1725, wikimedia. org, domena publiczna; Antonio Vivaldi, „La Notte” z Koncertu g-moll RV 439, cz. I Largo (fragment), online-skills, CC BY 3. 0
Prawidłowe trzymanie fletu
Na flecie będziesz grał palcami lewej i prawej ręki. Instrument ma jeden otwór pod spodem (0) i siedem otworów na górze (1‑7). Otwory te tworzą ciąg cyfrowy od 0 do 7. Początkiem ciągu jest otwór pod spodem, czyli 0. Klikaj w punkty interaktywne, aby zdobyć więcej informacji.
1
51. Kciuk lewej dłoni zakrywa dolny otwór.2. Palce lewej dłoni – wskazujący, środkowy, serdeczny – zakrywają trzy kolejne otwory począwszy od góry instrumentu.3. Mały palec dłoni lewej nie zakrywa żadnego otworu.4. Kciuk prawej dłoni podtrzymuje flet.5. Palce prawej dłoni – wskazujący, środkowy, serdeczny i mały – zakrywają cztery kolejne otwory. Oznaczenie palców lewej i prawej dłoni, online‑skills, CC BY 3. 0
1
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
182. Palec wskazujący,3. palec środkowy,4. oraz palec serdeczny - zakrywają trzy kolejne otwory począwszy od góry instrumentu.5. Mały palec dłoni lewej nie zakrywa żadnego otworu.6. Kciuk prawej dłoni podtrzymuje flet.7. Palec prawej dłoni – wskazujący,8. środkowy,9. serdeczny,10. mały – zakrywają cztery kolejne otwory.11. kciuk lewej dłoni12. palec wskazujący lewej dłoni13. palec środkowy lewej dłoni14. palec serdeczny lewej dłoni15. palec wskazujący prawej dłoni16. palec środkowy prawej dłoni17. palec serdeczny prawej dłoni18. mały palec prawej dłoni Ułożenie rąk i palców na flecie, online-skills, CC BY 3. 0
Kilka wskazówek przed rozpoczęciem gry
Pamiętaj o wyprostowanej postawie nawet, jeżeli siedzisz. Unieś podbródek i patrz przed siebie.
Ustnik opieraj na dolnej wardze, górną przyłóż do brzegu ustnika, nie dotykaj nim zębów.
Otwory zakryj palcami, tak aby swobodnie leżały na instrumencie i zakrywały otwory instrumentu, nie zostawiaj szczelin, ponieważ wówczas flet będzie „piszczał”.
Podczas gry staraj się nie patrzeć na instrument.
Po skończeniu gry wnętrze fletu osusz wyciorem.
Nauka gry na każdym instrumencie wymaga cierpliwości i wytrwałości. Ćwicz codziennie, choćby po kilka minut.
Chwyt to odpowiednia dla każdego dźwięku kombinacja zakrytych i odkrytych otworów na flecie. Jak czytać diagramy chwytów? To proste:
Kółeczko zamalowane w całości to otwór zakryty
Kółeczko puste to otwór odkryty
Kółeczko zamalowane do połowy to otwór do połowy zakryty
Tabela chwytów na flet prosty sopranowy, online-skills, CC BY 3. 0
Za chwilę zagrasz pierwszy utwór pt. Mary miała małego baranka. Jest to bardzo łatwy utwór, ponieważ podczas jego grania wykorzystasz tylko trzy proste chwyty: gIndeks górny 1 - aIndeks górny 1 - hIndeks górny 1. Zanim zaczniesz uczyć się całej melodii, zagraj każdy z tych dźwięków oddzielnie. Zauważ, że będziesz grał tylko palcami lewej ręki, prawa zaś będzie służyła do podtrzymywania instrumentu.
Na początek dwa proste ćwiczenia. Zagraj je tyle razy, ile potrzebujesz, aby sprawnie grać każdy chwyt. Dla twojej wygody w pokazie slajdów pod każdą nutą będzie się wyświetlał flet z chwytem widziany z perspektywy grającego. Zamalowane otwory to te, które masz zakryć. Śledź zapis muzyczny i graj razem z melodią.
Pokaz nr 1. Ćwiczenie gry na flecie, online-skills, CC BY 3. 0
Pokaz nr 2. 0
Jeżeli opanowałeś już te trzy chwyty, możesz zagrać utwór pt.
11. Jest to znak repetycji, inaczej powtórzenia, tzn., że cały fragment trzeba zagrać dwa razy. Zapis nutowy utworu Marry miała małego baranka, online-skills, CC BY 3. 0
Ćwiczenie 1
Wskaż na grafice korpus fletu prostego
□
Ćwiczenie 2
Do jakiej grupy instrumentów zalicza się flet prosty?
Odpowiedź:Flet zaliczany jest do instrumentów......................................
Ćwiczenie 3
Ułóż z rozsypanki melodię Mary miała małego baranka.
Ćwiczenie 4
Wysłuchaj nagrań instrumentów, a następnie uporządkuj je w odpowiedniej kolejności.
Nagrania fletów, online-skills, CC BY 3. 0
Nagranie dostępne pod adresem https://zpe. pl/a/DzSTJIRfy
Nagrania fletów, online-skills, CC BY 3. 0
Na nagraniu próbki brzmienia różnych rodzajów fletów, Flety są nagrane w następującej kolejności: flet basowy, flet altowy, flet tenorowy, flet sopranowy.
- Flet sopranowy Flet tenorowyFlet basowyFlet altowy
Uporządkuj flety od najniżej do najwyżej brzmiących. A. flet tenorowy, B. flet sopranowy, C. flet altowy, D. flet basowy.
Ćwiczenie 5
Połącz w pary obrazki przedstawiające chwyty dźwięków na flecie z ich zapisem na pięciolinii.
Grafika do zadania, online-skills, CC BY 3. 0
Dopasuj opis ułożenia palców na flecie do nazwy dźwięku. 1. Zakryta dolna dziurka i dwie górne dziurki na wierzchu fletu. Zakryta dolna dziurka i trzy górne dziurki na wierzchu fletu. Nazwy dźwięków A. g B. a
Ćwiczenie 6
Wskaż flety proste.
123456Ćwiczenie 7
Jakie instrumenty słyszysz w prezentowanym utworze? Wskaż prawidłową odpowiedź.
Flet i gitaraFlet, gitara, kastanietyFlet, fortepian, tamburynFlet i fortepianZadanie posiada plik audio, który można odsłuchać w wersji online podręcznika.
Polecenie 2
Alt
najniższy głos żeński; śpiewaczka o takim głosie; instrument muzyczny o skali zbliżonej do tego głosu.
Bas
najniższy głos męski; śpiewak o takim głosie; instrument muzyczny o skali zbliżonej do tego głosu.
Instrumenty dęte drewniane
instrumenty z grupy aerofonów, w których źródłem dźwięku jest pobudzane do drgań powietrze zamknięte w piszczałce. Instrumenty dęte drewniane dzielą się na wargowe i stroikowe.
Flet
dęty instrument muzyczny.
Kwartet
zespół kameralny złożony z czterech instrumentalistów lub czterech wokalistów.
Sopran
najwyższy głos żeński; śpiewaczka o takim głosie; instrument muzyczny o skali zbliżonej do tego głosu.
Tenor
najwyższy głos męski; śpiewak o takim głosie; instrument muzyczny o skali zbliżonej do tego głosu.
Słownik pojęć został opracowany na podstawie:
encyklopedia. pwn. pl
red. Andrzej Chodkowski, Encyklopedia muzyki, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1995
Abraham Bloemaert, „Flecista”, 1621, Centraal Museum, Utrecht, Holandia, wikimedia. org, domena publiczna
John Closterman, „portret Henry'ego Purcella”, 1695, wikimedia. pl/portal/f/res-minimized/Rx2GrilmLfL7R/1/1VLCmFOzNpl0qMHlg2Uvt9vPxLtxqcpD. jpg">Rx2GrilmLfL7R François Morellon la Cave, „portret Antonio Vivaldiego”, 1725, wikimedia. org, domena publiczna
red. Andrzej Chodkowski, Encyklopedia muzyki, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1995
Podręcznik
Witaj na stronie domowej podręcznika programowania w języku C# pt. :
„Wstęp do programowania w C#. Łatwy podręcznik dla początkujących”
Jak głosi tytuł, książka jest przeznaczona dla początkujących – osób, które w ogóle nie programowały lub miały niewielki kontakt z programowaniem. Osoby, które znają już dobrze kilka innych języków programowania i chcą się nauczyć C# – raczej nie skorzystają z tego podręcznika.
Podręcznik jest dostępny w wersji elektronicznej bezpłatnie, nie wolno go bez zgody autorów wykorzystywać w celach komercyjnych.
Jest dostępna także drukowana wersja książki (płatna). W zakładce Książka drukowana można znaleźć informacje na temat możliwości zakupu książki drukowanej.
Na tej stronie będą pojawiały się informacje związane z podręcznikiem oraz jego aktualną wersją (pdf) (wersja 2. 0, styczeń 2018).
Czytelnicy mają tu także możliwość wypowiedzenia się na temat książki – wskazania zauważonych błędów i opisania swoich uwag. W tym celu prosimy o wypełnienie formularza błędów.
Zapraszamy
O chrześcijańskich korzeniach Polski
2022-06-15Zachęcamy do zapoznania się z filmem edukacyjnym pt. „O chrześcijańskich korzeniach Polski”. W materiale, przeznaczonym dla wszystkich etapów edukacyjnych, uczniowie mają okazję poznać tajemniczego rycerza Jaksę, który wziął udział w jednej z wypraw krzyżowych do Ziemi Świętej. Dzięki jego staraniom w Miechowie został wybudowany kościół, z czasem nazywany „Polską Jerozolimą”.